Paskaidrots: izmeklēšanas ziņojums par princeses Diānas TV interviju; ko tas nozīmē BBC - Oktobris 2022

55 minūšu garajā intervijā, kas tika pārraidīta BBC raidījumā Panorama, princese Diāna detalizēti stāstīja par savām nemierīgajām attiecībām ar princi Čārlzu un atklāja viņa romānu ar Kamillu Pārkeri Boulzu.

Princis Čārlzs, princese DiānaPrincis Čārlzs skatās uz princesi Diānu, kad viņi gaida savu karieti, lai izbrauktu no Prievītes ordeņa ceremonijas Vindzoras pilī 1992. gada 15. jūnijā. (Foto: Reuters/File)

Gadu pirms savas 100. gadadienas BBC, ko plaši uzskata par Apvienotās Karalistes žurnālistikas tradīciju stūrakmeni, atrodas niknu strīdu vidū par vienu no līdz šim lielākajiem jautājumiem. Nesen publicēts ziņojums, kas balstīts uz neatkarīgu izmeklēšanu, atklāja, ka bijušais BBC reportieris Martins Baširs izmantoja mānīgus līdzekļus, lai 1995. gadā iegūtu sensacionālu interviju ar princesi Diānu, un viņa rīcību vairākus gadu desmitus slēpa viņa priekšnieki sabiedriskajā raidorganizācijā.



Kopš tā laika BBC ir izplatījusi bezierunu atvainošanos par strīdīgo interviju, kurā princese Diāna atklāja detaļas par savu grūto laulību ar vīru princi Čārlzu. Kad intervija pirmo reizi tika rādīta televīzijā, tika teikts, ka tā ir iegrūdusi Lielbritānijas monarhiju krīzē, kas notiek reizi paaudzē.

Biļetens| Noklikšķiniet, lai savā iesūtnē iegūtu dienas labākos skaidrojumus





Vairāk nekā divas desmitgades vēlāk princeses Diānas vecākais dēls princis Viljams, kurš ir otrais troņa rindās, apsūdzēja BBC par neveiksmi viņa mātei, veicinot viņas paranoju un pasliktinot attiecības ar princi Čārlzu.

Pretreakcija pret BBC neaprobežojas tikai ar karalisko ģimeni. Arī Lielbritānijas valdība ir nosodījusi raidorganizāciju par nespēju ievērot tās redakcionālos standartus. Premjerministrs Boriss Džonsons pauda bažas, un vairāki viņa ministri brīdināja par jaunām reformām.



Kas notika princeses Diānas 1995. gada intervijā BBC?

55 minūšu garajā intervijā, kas tika pārraidīta BBC raidījumā Panorama, princese Diāna detalizēti stāstīja par savām nemierīgajām attiecībām ar princi Čārlzu un atklāja viņa romānu ar Kamillu Pārkeri Boulzu, kura kļuva par Kornvolas hercogieni.

Paskaidroja| Kāpēc BBC paziņoja par 1995. gada princeses Diānas intervijas izmeklēšanu

Nu, laulībā bijām trīs, tāpēc tā bija nedaudz pārpildīta, viņa teica Baširam. Diāna arī atzina, ka ir bijusi neuzticīga Čārlzam piecus gadus ilgajā romānā ar kavalērijas virsnieku Džeimsu Hjūitu.



Drīz pēc prinča Viljama dzimšanas Diāna cieta no pēcdzemdību depresijas. Viņa atklāja, ka sāpīgajā periodā pat mēģinājusi nodarīt sev pāri. Kad Bašira jautāja, vai viņas garīgās veselības problēmas ietekmēja viņas laulību, viņa atbildēja: tas visiem piešķīra brīnišķīgu jaunu apzīmējumu – Diāna ir nestabila un Diāna ir garīgi nelīdzsvarota. Un diemžēl šķiet, ka tas gadu gaitā ir iestrēdzis un izslēdzies. Viņa arī runāja par savu cīņu ar bulīmiju.

Viņa plaši runāja par pārmērīgas mediju uzmanības ietekmi uz viņas garīgo veselību un laulību. Kaut ko labu, ko es jebkad esmu darījis, neviens nekad neko nav teicis, nekad nav teicis: 'labi darīts' vai 'vai tas bija labi?' Bet, ja es paklupu, ko es vienmēr darīju, jo spēlēju šajā spēlē, bija daudz ķieģeļu. uznāca man virsū, viņa teica.



Šajā 1995. gada 21. novembra fotoattēlā ir atlasīta lielākā daļa Lielbritānijas nacionālo laikrakstu pirmās lapas, kas parāda viņu reakciju uz princeses Diānas televīzijas interviju ar BBC žurnālistu Martinu Baširu. (AP fotoattēls)

Intervija izraisīja triecienviļņus visā valstī, un to noskatījās vairāk nekā 20 miljoni cilvēku. Mēneša laikā pēc atbrīvošanas Diānas preses sekretārs atkāpās no amata, un karaliene rakstīja viņai un princim Čārlzam, mudinot viņus šķirties.

Divus gadus pēc intervijas Diāna kopā ar savu partneri Dodi Fajedu gāja bojā autoavārijā, kad viņu vajāja paparaci uz motocikliem.



Kāpēc vispār tika uzsākta intervijas izmeklēšana?

Pagājušā gada novembrī, BBC paziņoja, ka ir sākusi izmeklēšanu , kuru vadīja bijušais Augstākās tiesas tiesnesis Džons Daisons, pēc tam, kad Diānas brālis Ērls Čārlzs Spensers atkal apgalvoja, ka Baširs ir izmantojis viltus līdzekļus, lai iegūtu interviju no savas māsas.

Rakstā, kas 1996. gada sākumā publicēts laikrakstā Mail on Sunday, tika apgalvots, ka Baširs izmantojis viltotus bankas izrakstus, kas liecina, ka princesei tuvu stāvošajiem karaliskajiem darbiniekiem tiek maksāta par viņu izspiegošanu, lai pievilinātu viņu sniegt interviju ar viņu. Viltus paziņojumos, iespējams, bija redzami 10 500 mārciņu maksājumi bijušajam Ērla Spensera drošības dienesta vadītājam no kāda izdevēja.




colin jost augstums

Bet šī nebija pirmā reize, kad tika izvirzītas apsūdzības pret Baširu. Daudzi jautājumi radās pat pēc intervijas pirmās pārraidīšanas. BBC veica izmeklēšanu 1996. gadā, un toreizējais ziņu vadītājs Tonijs Hols atbrīvo Baširu no visām apsūdzībām.

Vēstulē BBC ģenerāldirektoram Timam Deivijam Ērls Spensers mudināja raidorganizāciju uzsākt neatkarīgu izmeklēšanu. Es oficiāli nelūdzu BBC uzsākt izmeklēšanu par šo lietu; un es ceru, ka tas atklās galvenos jautājumus: kāpēc Tonija Hola izmeklēšana nemeklēja patiesību no manis? Kāpēc tas noliecās, lai nobalsinātu Baširu? Kurš gan vēl zināja viņa dzeltenās žurnālistikas apmērus, nodrošinot to, ko Hols dēvē par “desmitgades… vai paaudzes interviju”? Viņš uzrakstīja.


džima harbauga alga

Baširs pagājušajā nedēļā atkāpās no BBC reliģijas redaktora amata, aizbildinoties ar veselības problēmām. Viņam ir slikti ar Covid izraisītām komplikācijām. Viņa atkāpšanās notika dažas stundas pirms Daisona ziņojuma iesniegšanas BBC vadībai.

Lasīt arī|25 gadus vecās princeses Diānas intervija raida BBC jaunā vētrā

Kas ziņojumā teikts par BBC?

Jaunākajā Daisona izmeklēšanas ziņojumā BBC apsūdzēts par neatbilstošu izmeklēšanu pirmo reizi aptuveni 1996. gadā. Ziņojumā norādīts, ka Ērls Spensers netika intervēts pirmās izmeklēšanas laikā.

Tajā teikts, ka Bašira konts netika izturēts ar nepieciešamo skepsi un piesardzību pat pēc tam, kad viņš atzinās, ka ir viltojis bankas izrakstus. Ziņojumā arī tika apsūdzēti BBC augstākās vadības locekļi, tostarp Tonijs Hols un Anne Sloman, bijušais radio aktuālo notikumu producents, kurš vēlāk kļuva par BBC galveno politisko padomnieku, faktu slēpšanā par to, kā Baširam vispār izdevās nodrošināt interviju.

Bez attaisnojuma BBC nav izpildījusi augstos integritātes un caurskatāmības standartus, kas ir tās iezīme, teikts skarbajā ziņojumā.

Pēc ziņojuma publiskošanas gan BBC, gan Baširs atvainojās. Sabiedriskā raidorganizācija rakstīja arī Diānas dēliem prinčiem Viljamam un Harijam, kā arī viņas brālim Ērlam Spenseram.

BBC bija jāpieliek lielākas pūles, lai noskaidrotu, kas tajā laikā notika, un būtu skaidrāk par to, ko tā zināja, sacīja BBC ģenerāldirektors Deivijs. Lai gan BBC nevar pagriezt pulksteni atpakaļ pēc ceturtdaļgadsimta, mēs varam izteikt pilnīgu un beznosacījumu atvainošanos. BBC to piedāvā šodien.

Savā paziņojumā Baširs atvainojās par viltotu dokumentu izmantošanu, taču sacīja, ka ir skumji, ka strīds ļāva aizēnot princeses drosmīgo lēmumu pastāstīt savu stāstu.

Lasīt arī|Martins Bašīrs atstāj BBC, jo tiek veikta izmeklēšana par viņa interviju ar princesi Diānu

Ko tas nozīmē BBC nākotnei?

Drīz pēc izmeklēšanas ziņojuma Lielbritānijas valdība brīdināja par iespējamu rīcību pret valsts finansēto raidorganizāciju. Kultūras sekretārs Olivers Daudens sacīja, ka tas akcentē nosodāmās nepilnības BBC centrā, piebilstot, ka ministri izskata, vai ir nepieciešamas turpmākas pārvaldības reformas.

Savā ceturtdienas 22:00 ziņu šovā BBC vadītājs Amols Rajans sacīja, ka spēcīgā izmeklēšanas ziņojuma dēļ raidorganizācija ir smagi ievainota. Viņš sacīja, ka organizācijai, kas pastāv pēc sabiedrības mīlestības un cieņas, tā ir šausmīga vieta BBC.

PIEVIENOJIES TAGAD :Kanāls Express Explained Telegram

Ziņojums tiek sagatavots BBC izšķirošā brīdī, jo tās ikgadējās licences maksas finansēšanas modelis skenerā ir bijis īpaši izslēgts. Saskaņā ar šo modeli BBC saņem obligātu licences maksu no Lielbritānijas iedzīvotājiem, lai vadītu visas tās programmas. Ja maksa tiks atcelta, BBC, iespējams, varētu zaudēt 10 procentus no sava budžeta, ziņo New York Times. Taču, pēc mediju analītiķu domām, maksa paliks spēkā līdz 2027. gadam, kad Lielbritānijā nākamreiz tiks pārskatīta sabiedriskā apraide.

Lielbritānijas valdība janvārī paziņoja, ka neturpinās ar plāniem 'dekriminalizēt' televīzijas licences maksas nemaksāšanu, bet turpinās aktīvi izskatīt šo jautājumu. BBC ir iebildusi pret prasībām pāriet uz civilās abonēšanas sistēmu, norādot, ka tas izmaksātu vairāk nekā 1 miljardu mārciņu un arī lielā mērā ietekmētu programmu veidošanu.

Kritiķi jau sen ir apsūdzējuši raidorganizāciju, ka tā būtiski mazinājusi valdības kritiku. Izdarot spiedienu uz BBC un draudot samazināt tās finanses, daudzi saka, ka Lielbritānijas valdība arī spēj paplašināt zināmu kontroli pār savu ziņu atspoguļojumu.